Sabtu, September 05, 2009

MEMORI SBE

Alhamdulillah, dengan izin dan rahmat daripada Allah, akhirnya berjaya juga aku menjalani School Based Experienced(SBE) di SK Bukit Sawa, Marang, Trg selama seminggu bermula 30 ogos hingga 3 september 2009. Ini adalah SBE kali keempat dan merupakan yang terakhir buat semua pelajar semester 4. Pada semester hadapan, kami akan menjalani praktikum pula.

……….ALHAMDULILLAH…

Ini kali kedua menjalankan SBE di sekolah yang sama(sekolah rendah saya dahulu) kerana memenuhi permintaan ummi yang menginginkanku melakukannya dirumah agar dapat menyambut ramadhan bersama2 di rumah. Maka sempatlah berpuasa hampir 2 minggu dirumah.
Untuk tugasan SBE kali ini, terdapat 2 tugasan utama. Iaitu membuat pemerhatian terhadap proses P&P untuk subjek bahasa inggeris pada setiap hari dan mendapatkan maklumat berkenaan kelab dan persatuan di sekolah. Tugas ini tidaklah membebankan kerana pihak sekolah dan guru2 memberikan kerjasama dengan baik. Ini kerana hampir semua guru mengenali dan pernah mengajar saya ketika di zaman sekolah rendah dahulu.
Sepanjang SBE ini juga saya diberi peluang mengajar subjek bahasa inggeris untuk tahun 3. Sebenarnya agak kekok untuk menggunakan bahasa inggeris sepenuhnya sepanjang p&p kerana bimbang mereka tidak faham apa yang ingin disampaikan, tetapi Alhamdulillah semua berjalan lancar. Pelbagai nasihat, kata2 semangat dan peringatan diberikan oleh guru2 di sini. Nasihat2 yang amat berguna untuk bekalan diri ini sebagai pendidik kelak,.


……………. ADA JIN KE TAK PADA BULAN RAMADHAN??.......

Apa yang paling bermakna ialah pengalaman apabila saya diminta merawat seorang guru yang mengalami masalah gangguan makhluk halus yang telah lama dialaminya.. Segalanya bermula apabila aku terdengar pertanyaan guru tersebut kepada rakannya,,”Dalam bulan ramadhan, jin kena rantai ke x?”.. Kebetulan masa tu saya sedang melayari internet dan membuka video Expose Mistik di Youtube.. Guru tersebut berminat dan akhirnya selepas agak lama berbual, beliau menceritakan masalah yang dialaminya selama ini..
Entah kenapa badan tidak begitu selesa ketika bersembang dengan guru tersebut, rasa pening dan hendak pitam. Mungkin kerana apa yang ada dalam badannya.. Wallahua’lam..

Menurut beliau, beliau hanya menyedari memiliki gangguan selepas mendirikan rumahtangga dan memiliki anak. Pada setiap jam 12 tgh malam, anaknya akan mula menangis dan menganmbil masa yang agak lama untuk berhenti menangis. Begitulah yang berlaku pada setiap malam. Akhirnya, kawannya mengajaknya berjumpa dengan seorang perawat untuk merawat masalah yang dihadapi bayinya itu. Pada masa itulah baru yang dia tahu bahawa makhluk halus itu ada padanya dan sengaja mengganggu anaknya. Masalah yang dialaminya ialah, guru ini akan mudah marah dan mengamuk( diluar kawal tetapi separuh sedar). Selain itu, perasaan takut dan berdebar yang keterlaluan sering dialami. Ramai perawat yang dijumpai dan biasanya, selepas rawatan, dia akan pulih buat tempoh masa yang tidak lama. Kemudian gangguan itu akan dialaminya kembali. Banyak peristiwa yang telah beliau alami antaranya banyak kali bergaduh dengan jiran dan saudara mara. Ini kerana beliau sendiri tidak mampu mengawal dirinya ketika dirasuk. Yang pasti dia separuh sedar dan merasa sangat malu selepas berlaku setiap kejadian.. Menurut perawat2 yang telah dijumpainya, Jin2 itu berasal dari ilmu Silat yang telah dia pelajari sejak kecil..

Alhamdulillah, saya berkesempatan menemuinya semula pada hari terakhir SBE. Dia meminta agar di scan untuk mengetahui berapa bilangan jin yang masih ada dalam tubuhnya. Ini kerana dia merasa tanda2 gangguan kerapa dialaminya sejak Ramadhan. Sebenarnya, pada hari itu saya dalam keadaan yang tidak berapa bersedia untuk merawat. Maklumla, hari terakhir SBE dan ingin menyelesaikan beberapa tugasan terakhir. Menurut pesan guru, untuk merawat, perawat perlulah dalam keadaan yang bersedia. Tetapi bagi memenuhi hajat dan harapan beliau, saya memulakan teknik ‘Scanning’ kepada beliau.. Menerusi 2 teknik scan yang aku jalankan iaitu menggunakan tapak tangan dan besi rawatan, tidak memberi kesan kepada pesakit ini.. Kemudian saya mengajarkannya agar menggunakan Teknik Tikam Jin.. Dan menurut pesakit,, beliau merasakan haba yang sangat panas pada jarinya. Seolah2 diletak pada ekzos kenderaan. Wallahua’lam…
Kemudian,, saya meneruskan sesi rawatan dengan meminta agar pesakit membaca IKRAR PEMUTUS. Ini penting untuk memutuskan sebarang ikatan dengan makhluk halus. Ketika membaca IKRAR PEMUTUS,, kaki kanan pesakit bergerak2. Ini menandakan bacaan IKRAR tadi sedikit sebanyak memberi kesan kepada Jin tersebut. Ini diakui sendiri oleh pesakit,,.Wallahua’lam.. Kemudian, saya mencuba membacakan RUQYAH di telinga pesakit.. Ketika membaca, kelihatan badan dan tangannya terketar. Tetapi satu silap saya adalah kerana membaca ruqyah dalam tempoh yang tidak lama. Jujurnya, ketika membaca ruqyah, saya tidak dapat meberi focus sepenuhnya,.. Diakui kerana terlalu kurangnya Ilmu dan Pengalaman., Selesai membaca ruqyah,, pesakit memberitahu yang JIN tersebut sudah ada berhampirannya dan hampir2 merasuk.. tetapi dek kerana tempat rawatan yang saya lakukan sedikit terdedah.,, jadi pesakit melawan jin itu sedikit kerana bimbang malu jika dilihat oleh pelajar.. Wallua’lam…
Daripada kes ini,, amat memberi makna kepada saya khusu untuk pengalaman merawat. Sepatutnya saya,,
· Fokus yang tinggi perlu ketika rawatan
· Kesediaan perawat amat penting sebelum merawat
· Tempat yang sesuai untuk rawatan
InsyaAllah,, kelemahan dan kekurangan akan saya perbaiki. Dan jika ada rakan2 perawat ,membaca kes saya ini, diharap dapat memberi teguran, nasihat dan panduan khusus dalam merawat.

............Syukur.........
Alhamdulillah kerana SBE yang terakhir ini berjalan lancar... Semoga apa yang diperoleh sepanjang SBE kali ini berguna buat diri sebagai Seorang Bakal Pendidik...

Salam.....

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

alhamdulilah..org binjai rendah rupanya....bertambah lagi perawat islam....salam dr org padang mengkuang

Design by Abdul Munir
Visit Original Post Tas Murah Template