Selasa, September 01, 2009

Air mata Rasulullah s.a.w. Tumpah Untuk Ummatnya

Diriwayatkan oleh Muslim dalam sahihnya daripada Abdullah ibnu 'Amru ibnu al 'As berkata:

Pada suatu ketika, Rasulullah SAW membaca firman Allah mengenai Nabi Ibrahim a.s.:

"Wahai Tuhanku! Berhala-berhala itu telah menyebabkan sesat banyak di antara umat manusia. Oleh itu, sesiapa yang menurutku (dalam Islam yang menjadi peganganku) maka dia adalah dari golonganku; dan sesiapa yang menderhaka kepadaku (dengan menyalahi agamaku), maka sesungguhnya Engkau Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani (kiranya dia insaf dan bertaubat)". (Ibrahim: 36)

Kemudian Baginda SAW membaca pula perkataan Nabi Isa as iaitu dalam surah al-Maidah ayat 118:

"Jika Engkau menyeksa mereka, (maka tidak ada yang menghalanginya) kerana sesungguhnya mereka adalah hamba-hambaMu; dan jika Engkau mengampunkan mereka, maka sesungguhnya Engkaulah sahaja yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana"

Setelah itu, Rasulullah mengangkat kedua tangannya dan berdoa sambil menangis:

"Ya Allah! Umatku...! Umatku....!" Lalu Allah berfirman kepada Jibril as, "Wahai Jibril! Pergilah kamu kepada Muhammad - sememangnya Allah lebih Mengetahui - tanyalah kepadanya apa yang menyebabkan dia menangis."

Maka Jibril as menemui Nabi SAW, lalu bertanya kepada Baginda SAW dan Baginda mengkhabarkan kepada Jibril as sebab tangisannya. Maka Allah berfirman kepada Jibril as, "Pergilah kamu menemui Muhammad dan katakanlah kepadanya bahawa Allah berfirman kepadanya:

"Sesungguhnya Kami akan membuatkan engkau reda pada umat engkau dan Kami tidak akan menyakiti (mendukacitakan) engkau dalam urusan umat engkau."

Demikianlah janji Allah pada kekasihNya, Muhammad s.a.w. bagaimana pula dengan kita selaku umatnya? Sedangkan baginda amat kasih dan sayang pada kita semua sehingga baginda menangis terkenangkan nasib umatnya dan berdoa untuk kesejahteraan kita semua. Walaupun baginda telah wafat, namun baginda sentiasa dapat memperhatikan kita dari alam sana dengan izin Allah.., memperhatikan tingkah laku umat baginda setelah sepeninggalan baginda.

Secara sedar atau tidak, mungkin dalam kehidupan seharian kita ada melakukan perbuatan yang boleh menghiris perasaan Rasulullah s.a.w.. Tergamakkah kita membuatkan perasaan Rasulullah s.a.w. terhiris dengan perbuatan kita yang salah? Sedangkan Allah s.w.t. sendiri memberi jaminan tidak akan mendukacitakan baginda.

di makam inilah jasad rasulullah s.a.w disemadikan


Pakaian dan tongkat Rasulullah s.a.w.













Kelengkapan perang yang telah berjasa melindungi tubuh baginda Rasulullah dan Islam, sedangkan kita apa jasa kita pada baginda dan Islam?




Mari lah kita perbanyakkan selawat ke atas baginda sebagai tanda cinta dan kasih kita pada baginda yang telah banyak berkorban untuk kita. Sama-samalah kita muhasabah diri semoga kita sentiasa mengikuti jalan-jalan yang telah ditunjuki Rasulullah s.a.w. dan mendapat redha Allah s.w.t. di dunia dan akhirat.

0 ulasan:

Design by Abdul Munir
Visit Original Post Tas Murah Template