Sabtu, Februari 07, 2009

KBM

KBM



Alhamdulillah akhirnya berjaya juga aku melalui Kem “Keindahan BersamaMu (KBM)” pada 26hb hingga 27hb Januari di Kem Pupuk Semangat, Telok Kalong, Kemaman, Terengganu.

Aku diberitahu oleh Akh Fahzan mengenai kem ini.Kemudian, aku bersama Afiq dan Hafiz diberi tugas sebagai antara fasilitator di program ini. Kami bertiga menaiki kereta Afiq untuk ke kemaman.

Kami tiba di SMI Al-Amin kira-kira jam 9.15 malam untuk taklimat fasilitator. Taklimat pada malam itu di sampaikan oleh Abg Bai. Di sana aku dapat berkenalan dengan ramai fasilitator yang akan bersama dalam kem ini.

Antaranya, Abg Farid, Kak Nina, Akh Norhafizam(Pengarah Program), Amad (Tmbln Pngrh), Izzah, kak shidah, Mus’ab, Fahmi,Fahzan, Khairuddin,Safwan, Hafizuddin dan ramai lagi.. Jumlah fasilitator lebih kurang 20 orang manakala peserta hampir 100 orang. Peserta berumur lingkungan 14 tahun hingga 18 tahun.

SLOT UTAMA KBM:
• Knowing me, knowing you
• In-Team
• Badan Cergas, Otak Cerdas
• Meniti Angin Malam
• Simulasi
• Hijrah
• Menyemai kasih, menuai sayang


…….……………………………………………………………….…………………………………………………………….


Pada hari pertama Kem, semua fasilitator menyambut kedatangan peserta kem dengan senyuman mesra. Kami semua mengangkat beg peserta yang datang dan dikumpulkan pada satu tempat. Ini penting bagi memberi gambaran positif kepada peserta agar mereka berminat untuk melalui kem ini.

Slot Knowing me, knowing you ataupun Ice Breaking dimulakan. Para fasilitator memperkenalkan diri masing2 kepada semua peserta. Kemudian peserta diperkenalkan dengan 3S (senyum, salam dan sapa). Mereka diminta mencari sahabat yang dikenali dan rapat untuk menjalankan aktiviti ini. Peserta diminta memegang hidung pasangan masing2, menyapu pipi, memeluk dan mengucapkan ‘Saya syg awak’ di telinga sahabat masing2. Kemudian, mereka masing2 mendoakan sahabat masing2 dengan membacakan doa tersebut secara berbisik di telinga rakan mereka.

…………………………………………………………………………………………………………………………………..

Teringat aku kenangan KBM di bachok dan kenangan bersama sahabat2 di SmkaDG dan Ipsm. Buat semua sahabat2ku, aku mengharapkan persahabatan kita berpanjangan.Maaf kerana selalu menyakiti hati kalian. Semoga persahabatan sampai ke akhir hayat,. Ku berharap agar kalianlah yang menyembahyangkan jenazah aku jika ajalku sampai dahulu dan begitulah sebaliknya.. InsyaAllah…

…………………………………………………………………………………………………………………………………….

Slot In-Team diteruskan. Semua peserta diminta membentuk kumpulan masing2. Kemudian diberi masa untuk membentuk Nama kumpulan dan Army Yell.. Setiap kumpulan ditemani fasilitator bagi membantu memudahkan tugasan peserta. Kemudian masing2 membuat persembahan mereka di atas pentas. Peserta kem ini amat kreatif dalam tugasan ini. Antara nama kumpulan yang dibentuk ialah, Lambaian sukses (kumpulan aku dan fahzan),,Penyu terbang, Gali Ubi (kumpulan afiq dan hafiz) dan kumpulan2 yg lain. Kemudian bagi slot Badan Cergas, Otak Cerdas, peserta berkumpul di tepi pantai bagi peserta lelaki manakal peserta perempuan diadakan di dalam dewan.

……………………………………………………………………………………………………………………………………..


Slot kemuncak bagi KBM ialah slot Meniti Angin Malam. Terdapat 2 slot untuk Meniti Angin Malam. Pada slot pertama, peserta ditayangkan dengan video kesedaran. Video kebesaran ALLAH,, Rasulullah,, Pengorbanan Ibu dan Ayah.. Semua peserta mengalirkan air mata kesedihan dan keinsafan sepanjang slot ini. Paling menarik ialah,,ketika semua peserta dalam mood sedih,,tiba2 ada jenazah di usung masuk kedalam dewan melalui tengah2 peserta dan menuju ke pentas. Kelihatan mereka amat terkejut .. Semua peserta diminta membayangkan bahawa itu adalah jenazah ibu mereka. Suasana ketika itu bertambah sedih. Jenazah tersebut kemudian dibacakan yasin, disembahyangkan dan di usung keluar dari dewan melalui peserta. Lakonan salah seorang fasi yang bertindak sebagai anak kepada si jenazah dengan menjerit2 dan menangis meminta kemaafan dari jenazah ibunya menambahkan lagi kesyahduan suasana malam itu. Semua peserta termasuklah fasi mengalirkan air mata kesedihan dan keinsafan pada slot ini.

Kemudian, peserta dibenarkan keluar untuk solat isya’ dan kemudiannya slot ke 2 Meniti Angin Malam dimulakan. Semua fasilitator sudahpun diberi tugasan masing2. Aku, afiq dan hafiz bertugas sebagai pemukul. Semua peserta diberi kain untuk menutup mata masing2 dan semua lampu dipadamkan. Peserta kemudian di bawa oleh fasi berjalan2 di sekitar dewan dan duduk berjauhan dari sahabat mereka. Mereka hanya perlu diam dan mengikut arahan fasi. Semua fasi kemudian mula menjalankan tugas masing2. Abang Bai dan Kak Nina memulakan tugas mereka dengan membawa peserta ‘mengembara’. Mereka seolah2 dibawa berjalan melihat kembali kehidupan mereka,,Hubungan mereka dengan ibu bapa dan keadaan mereka semasa menjadi mati,dimandikan, di solatkan, dikafankan,,diusung ke kubur , di tanam dan disiksa dala kubur. Semasa slot mereka dimandikan,, semua fasi menyimbah air mandian mayat di sekitar peserta agar menambahkan suasana sebenar semasa ‘kembara’ mereka. Ketika tidak dapat menjawab soalan oleh malaikat mungkar nakir,, 3 kali sebatan di mainkan menmbahkan lagi kegerunan dan ketakutan kepada para peserta..

Kemuncaknya,, apabila semuanya hampir selesai, semua peserta diminta bangun dan berlari ke arah azan dilaungkan. Semua peserta mencari2 suara azan dan menuju kepada fasi yang melaungkan azan. Salah seorang peserta lelaki,tidak sedarkan diri dan tidak mampu mengawal emosi pada saat itu. Dia kemudiannya ditenangkan oleh seorang fasi. Pada saat semua peserta diminta membuka mata, mereka amat terkejut kerana di hadapan mereka terdapat satu jenazah sedang terbaring bersama batu nesan. Masing2 mengalirkan air mata..

Sesungguhnya ini adalah pengalaman yang pastinya tak dapat dilupakan sesiapa,,merasai bagaimana saat pabila mati… Semua peserta menyatakan mereka amat tersentuh dan insaf apabila melalui pengalaman ini. Semoga Allah menetapkan hati2 ini dalam agamanya dan mengingatinya…


………………………………………………………………………………………………………………………………….

Keesokan harinya slot Simulasi dan Hijrah diadakan di surau kerana dewan digunakan untuk program bersama ibu bapa peserta. Mereka akan ditemukan pada tengah hari. Di surau,,peserta melakukan simulasi atau refleksi diri masing2 sepanjang melalui kem ini. Kemuncaknya, ialah slot ‘Lafaz Tersimpan”. Peserta diagihkan kad ucapan untuk ditulis dan ditujukan kepada ibu bapa mereka. Rata2 peserta menulis dengan sepenuh hati mereka dan mengalirkan air mata ketika menulisnya. Mungkin apa yang ditulis adalah lafaz yang mereka tidak dapat ungkapkan dengan kata2 kepada ibu bapa mereka..
Kemudian mereka beratur untuk menuju ke dewan bagi di pertemukan dengan ibu bapa mereka yang hadir dalam slot “Menyemai kasih, menuai sayang”. Suasana menjadi bertambah sedih pabila anak2 dipertemukan dengan ibubapa masing2..Inilah slot terakhir sebelum kami berpisah dan menamatkan program ini.

…………………………………………………………………………………………………………………………………….

Alhamdulillah,, sesungguhnya begitu banyak pengalaman dan ilmu yang dapat kami ambil sepanjang program yang agak singkat ini disamping dapat menambah kenalan dan mengeratkan ukhwah sesama fasilitator. I’Allah,, kami akan menggunapakai segala ilmu yang ditimba untuk kebaikan diri dan lain.

p/s: maaf kerana susunan ayat dan isi yang digunakan tidak menarik. Mungkin kekurangan idea untuk menaip pada kali ini.. Sekadar perkongsian pengalaman.I’Allah akan diperbaiki,.
…………………………………………………………………………………………………………………………………..

2 ulasan:

Abuuwais berkata...

letaklah gambar2 tu ...baru real ckit...
moha anta dapat ilmu yang banyak dan kita kungsi-kungsi nanti...

Muhammad Ubaidullah berkata...

terima kasih pada baba,..
Bukan ana xnak letak,,tp masalah internet x mengizinkan...maklumla,,ni pun pinjam laptop kawan yg pakai broadband...
I'allah segala ilmu akan dikongsi...

Design by Abdul Munir
Visit Original Post Tas Murah Template