Sabtu, Februari 07, 2009

ALHAMDULILLAH

Alhamdulillah


Alhamdulillah…
Akhirnya dapat juga aku menulis dan mengemaskini blog aku ini. Terima kasih pada sahabatku, Muslim dan Afiq kerana sudi meminjamkan broadbandnya untuk kegunaanku. Alhamdulillah… Di kesempatan ini, ingin aku coretkan serba sedikit perjalanan hidupku sebagai seorang bakal pendidik untuk ‘post’ kali ini.
Biarlah kumulakan ianya dengan tarikh 30 Januari 2009..
…………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Alhamdulillah…
Tanggal 30 Januari 2009, genaplah umurku berusia 21 tahun. Sesungguhnya, aku seolah2 tidak mempercayai bahawa sekarang umurku sudah 21 tahun. Terasa baru sahaja aku menghabiskan zaman persekolahanku dan belajar di Ipsm. Terasa perwatakan dan akhlak diri ini tidak sesuai dengan usia ini. Sepatutnya aku harus lebih berfikiran matang dan memiliki akhlak yang baik,.Tapi itu semua tidak berlaku,. Aku seolah masih berfikir seperti keanak-anakan dan akhlakku amatlah tidak memuaskan samada untuk diriku atau untuk sahabat2. Buat sahabat2 semua,, maaf banyak2.. Walaupun aku sedar dah banyak kali diri ini meminta maaf,, tetapi terus juga melakukan kesalahan kepada kalian..Maafkanku.. Buat semua rakan samada rakan sekelasku ( Abd Halim, Mohd Ridhwan, Afiq, Izzat, Ghafar, Muzammil, Hafiz, Ariff , Hafizi dan semua bdk pmpuan) mahupun rakan usrahku (Abg Fazli, Rauhan, Quddus, Che’Mat, Nabil, Afiq, Izzat, Ghafar dan Hafiz)Terima kasih kerana sudi menjadi teman dan sahabat buat diri ini dalam perjalanan hidupku.. Semoga Allah memberkati dan merahmati hidup kalian semua.

Alhamdulillah…
Segala puji buat Sang Pencipta kerana masih lagi dipanjangkan umurku agar aku berpeluang beribadah dan bertaubat sebanyaknya kepadaNya. Tapi diri ini sering kali melupakanmu.. Ampunkan dosaku..
Terima kasiih buat ibu bapaku yang kini dah genap 21 tahun kalian menjaga dan mendidik diri ini. Terima kasih!!! Buat ummi,,,. Terima kasih kerana mengandungkanku, melahirkanku,,menyusukanku, mendidikku dan memberi kasih saying kepaku..
Sepatutnya pada setiap hari lahir kita, bukanlah kita yang selayaknya mendapat hadiah,,tetapi mereka iaitu ibubapa kita. Tanpa mereka, xkan mungkin kita ada di muka bumi Allah ini. Terima Kasih buat UMI dan ABU. Mungkin mereka berdua tidak mampu membaca apa yang dicoretkanku dalam blogku ini,maklumlah mereka tidak celik IT. Tapi, aku bangga memiliki kamu berdua yang pastinya xkan sesekali dapat ditukar ganti..

…………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Alhamdulillah…..
Walaupun mungkin aku tidak menerima sebarang hadiah pada sambutan hari lahir tahun ini,, tapi bagi diriku,, banyak lagi hadiah yang x berupa kebendaan yang aku dapat. Antara yang paling bermakna dan paling aku syukuri ialah apabila aku mendapat ijazah dari baba pada 2/2/09.. Sesungguhnya ianya amat bermakna. Terasa satu perkara yang tidak dapat aku ungkapkan. Terasa ketenangan,,,.. Aku masih teringat kata2 baba.. Bagi beliau,, memiliki ijazah perubatan islam lebih dan amat bermakna buat diri beliau. Mungkin itu yang kurasai skrg. Tetapi aku sedar bahawa terbeban satu tanggungjawab dan amanah apbila memilikinya. Bagiku, sahabat2 aku yang tidak berkesempatan mendapat pada malam itu lebih baik amalannya dan akhlak mereka berbanding diriku ini. Semoga Allah memberi kekuatan kepada aku untuk berubah menjadi lebih baik seperti sahabat2 ku yang lain..
Dan, pada petang isnin itu juga kami menjalankan usrah bersama baba. Ini adalah usrah terakhir kami bersama baba kerana baba akan menyambung pelajarannya. Semoga kami berkesempatan bersama beliau lagi kelak. Pada hari itu, kami membaca surah Al-Fajr. Kemudian, seperti biasa, baba akan menghurai serba sedikit mengenai surah yang dibaca. Apa yang paling menarik dan diberi perhatian dalam surah ini ialah pada ayat ke 27 hingga ke ayat 30 iaitu ayat terakhir:

“27. (setelah menerangkan akibat orang-orang Yang tidak menghiraukan akhirat, Tuhan menyatakan Bahawa orang-orang Yang beriman dan beramal soleh akan disambut Dengan kata-kata): "Wahai orang Yang mempunyai jiwa Yang sentiasa tenang tetap Dengan kepercayaan dan bawaan baiknya! -
28. "Kembalilah kepada Tuhanmu Dengan keadaan Engkau berpuas hati (dengan Segala nikmat Yang diberikan) lagi diredhai (di sisi Tuhanmu) ! -
29. "Serta masuklah Engkau Dalam kumpulan hamba-hambaKu Yang berbahagia
30. "Dan masuklah ke Dalam SyurgaKu! "


Dalam ayat ini Allah menyeru kepada hambanya supaya masuk ke syurga yang disediakanNya. Juga memberi motivasi dan suntikan kepada kita sebagai hamba agar mengejar maqam “jiwa mutmaiinaah” .. Pastinya amat sukar mencapainya,tetapi jika dah Berjaya, pasti syurga untuk kita. Jadi, marilah sama2 mengejarnya…

……………………………………………………………………………………………………………………………………………

Alhamdulillah…….
Pada 4/2/09 pula, kami menjalankan usrah kami yang pertama bersama anak2 usrah masing2.. Aku dan nabil berpasangan dalam menjalankan usrah ini. Alhamdulillah, kami mempunyai anak2 usrah yang masing2 memiliki kehebatan dan kelebihan masing2. Terasa diri ini tidaklah layak dalam mendidik dan member tunjuk ajar kepada mereka. Semoga Allah memberi kekuatan kepada kami dalam memikul beban dakwah ini. Mereka semua memiliki kelebihan masing2. Aku masih teringat kata2 baba, apabila kita berada dalam satu jemaah dan usrah, setiap ahli usrah seolah2 memiliki semua kelebihan yang dimiliki oleh semua ahli usrah. Caranya, pastilah dengan perkongsian ilmu sepanjang usrah dan bersama. Ini amat bertepatan dengan rukun usrah yang ketiga iaitu takafu(bertolong2an). Semoga Allah merahmati dan memberi kekuatan kepada kumpulan kami ini. Alhamdulillah, pada malam itu kami memulakan usrah pertama kami dengan saling berkenal-kenalan@takruf yang merupakan rukun pertama usrah sebelum mencapai rukun kedua usrah iaitu tafahhum(saling faham memahami). Malam itu kami menjelaskan serba sedikit tentang perjalanan usrah yang bakal kami semua lalui bersama sepanjang semester ini.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Alhamdulillah…..
5/2/09… Kira2 jam 4.30 petang kami berkesempatan bertemu baba bersama anak2 usrah akhowat beliau. Ini adalah hari terakhir baba di IP ini dan beliau meninggalkan amanat2 beliau kepada kami sebagai suntikan semangat bagi menjalankan usrah di ip tercinta ini. Abg Fazli dilantik sebagai mas’ul atau ketua kumpulan usrah ikhwah sepanjang peninggalannya. Banyak perkara yang disampaikan baba pada perjumpaan yang agak singkat ini. Baba berharap ‘bertemu kami dan berpisah kami adalah keranaNya’..I’Allah..Menurut baba, tugas dakwah ini adalah satu tugas yang mesti direbut oleh kita. Jika kita xnak buat, Allah akan pilih hambaNya yang lain dalam memikul tanggungjawab ini. Adakah kita hendak hidup didunia ini dalam sia2 sahaja.Pastinya kita mahu meninggalkan dunia ini dan bertemu dengan Allah dalam keadaan yang diredhaiNya. Semoga kami diberi kekuatan olehNya.



……………………………………………………………………………………………………………………………………………
Alhamdulillah…
Syukur kepadanya kerana masih diberi peluang untuk terus menghirup udara segar dan melakukan ibadah kepadaNya sehingga kini. Wajib kita bersyukur kerana masih diberi nikmat Iman dan Islam dan berada dalam agama yang diredhai Allah iaitu ISLAM. Sebagai tanda bersyukur kepadaNya, marilah kita bersama membaiki diri dan membantu agamaNya agar terus subur di hati2 umat Islam. Sesungguhnya, amat sedikit dari hambaNya yang bersyukur.
Seorang sahabat pernah berdoa, “Ya Allah, masukkanlah aku dalam golongan yang sedikit”. Rintihan Doa ini didengari oleh seorang sahabat rasulullah, beliau bertanya, “mengapa pula engkau berdoa sedemikian?” Maka menjawab oleh sahabat td,n “tidakkah engkau perhati dalam alQuran Allah selalu menyeru kepada golonganNya yang sedikit?”. Ya! Jika kita lihat, dalam al-quran banyak disebut oleh Allah mengenai golongan yang sedikit ini. Allah memuji golongan ini dan menjanjikan syurga buat mereka. Cthnya; “Dan sedikit dari hambaku yang bersyukur”.
Marilah kita sama2 meningkatkan kesyukuran kita kepadaNya.
Segala puji bagiMu tuhan yang telah mengurniakan berjuta2 nikmat kepada hamba2mu, tetapi banyak sekali kami melupakannya. Maka ampunkanlah dosa2 kami, Ya Allah…
Tidak dilupakan kepada Nabi tercinta, Muhammad s.a.w… Selawat dan salam keatas junjungan baginda,Kerana dengan usaha dakwah Baginda kita merasai nikmat iman dan islam sekarang. Sesungguhnya Baginda merupakan contoh tauladan dalam semua genap aspek kehidupan muslim. Buat para da’ie,, bersamalah mencontohi ketabahan, kegigihan dan kesabaran Rasulullah dalam menyampaikan dakwah Islam di muka bumi ini. Bersamalah kita mencontohi para sahabat2 dalam mencintai Baginda. Ya Rasulullah, kami ummatmu mencintai dan merinduimu..

Saya akhiri coretan saya ini dengan sedikit rangkap lagu raihan,SYUKUR…
“Ucaplah Allahamdulillah,,, Syukur kita kepada Allah… Selawat keatas nabi, Muhammad Ya Rasulullah…”

PERBANYAKKANLAH MENYEBUT ALHAMDULILLAH…….
Salam…
……………………………………………………………………………………………………………………………………………

2 ulasan:

Abuuwais berkata...

Maaf nak baba tak ingat...tarikh lahir: Sebab masa anak ini lahir baba tak ada bersama...he he.
Tapi babahadiahkan setiap hari doa untuk kalian dalam tahajjud baba...moga "salam tahajjud" menjadi pemanis bibir hati hati kita.

Muhammad Ubaidullah berkata...

Salam...
Terima kasih buat baba...
I'Allah....
Semoga baba sentiasa mendoakan kami...

Design by Abdul Munir
Visit Original Post Tas Murah Template