Selasa, Januari 06, 2009

MUSAFIRKU................

MUSAFIRKU…

…….................................................................................

Alhamdulillah, dengan izin Allah dapat juga aku dan sahabat2 seperjuanganku bermusafir pada 22-30hb disember. Sesungguhnya aku mengambil masa yang agak lama untuk menaip dan menyiapkan pengalaman dan ilmu yang aku dapat semasa musafir dan pengembaraan aku ini.Semoga coretan ini bermanfaat kepada diriku dan pembaca.

……………………………………………………………………………

Aku memulakan perjalananku dari rumahku ke rumah sahabatku, izzat(Pengerusi Usrah kami) di melor pada pagi isnin dengan menaiki bas. Pada petangnya kami berangkat ke rumah baba kami di kubang kerian untuk meminjam kenderaan beliau. Sesungguhnya aku begitu kagum dengan sikap murah hati beliau yang sudi meminjamkan kereta beliau ( satria neo).Baba pernah berkata kepada kami semua bahawa, beliau telah menginfakkan harta beliau untuk agama ISLAM yang tercinta ini. Baba mengatakan bahwa semua harta yang dimiliki sebenarnya adalah pinjaman daripada ALLAH sementara kita di dunia ini. Aku dan sahabat2 amat kagum dengan sikap dan peribadi beliau ini. insyaAllah,, kami akan cuba mencontohi baba kelak…

Dalam perjalanan kami singgah ke KB Mall untuk membeli sedikit keperluan. Ketibaan kami di rumah ayahanda usrah kami disambut oleh baba yang ketika itu sedang menunggu kehadiran kami sambil menaip sesuatu untuk di’post’kan dalam blog beliau. Di atas meja berhampiran laptop beliau terdapat banyak buku2 ilmiah. Terdetik juga di hati aku bahawa ceteknya ilmu yang ada pada diriku dan kurangnya pembacaan aku dalam bahan2 ilmiah dan agama.

“JIKA ALLAH BERKEHENDAKKAN KEBAIKAN KEATAS HAMBANYA, MAKA AKAN DIBERI KEFAKIHAN (KEFAHAMAN DAN ILMU) DALAM AGAMA”(hadis)
YA ALLAH, SESUNGGUHNYA AKU AMAT JAHIL DALAM AGAMAMU..

………………………………………………………………………………

ALHAMDULILLAH, pagi itu aku dapat bertahajud dengan izzat di rumahnya.. Semasa bersiap ke masjid. Aku menerima satu sms yang amat2 indah dan beerti dari baba…


“ MOGA ALLAH MERAHMATI MUSAFIR ANTUM HARI INI…HATI2…BANYAK ZIKRULLAH..JANGAN LUPA ADAB2 MUSAFIR..LIHATLAH DAN CARILAH KEBESARAN ALLAH…MAATHSURAT BERJEMAAH DALAM MUSAFIR ITU SANGAT INDAH,JANGAN LUPA ANA DALAM DOA RABITAH ANTUM..JANGAN LUPA…UPDATE BLOG CATATAN PERJALANAN..” (23/12/2008..5:38AM)


Membaca sms ini membuatkan aku agar sentiasa meningati tujuan musafir dan kepada Allah… Semoga perjalanan musafir kami ini tidak sia2… Alhamdulillah,,sepanjang perjalanan,,kami selalu membaca ma’thurat secara berjemaah. Dan tidak dinafikan, sms inilah yang memberi kekuatan kepada aku untuk membuat coretan ini.. Semoga ianya bermanfaat..

………………………………………………………………………………..


Kami bertolak dari Kelantan ke alor star seramai 3 orang…Aku, izzat dan syazwan (kawan izzat seorang pelajar UPSI). Kami bergilir2 memandu kereta sepanjang perjalanan ke Alor Star.. Ketika kami singgah di Masjid Titi Taduri,baling,, kami melihat ada jenazah sedang disembahyangkan. Ia mengingatkan kami bahawa kematian itu pasti datang..
“SETIAP YANG BERNYAWA PASTI MERASAI MATI”
…………………………………………………………………………………….


Ketibaan kami di alor star disambut mesra oleh keluarga akh fazli (bendahari usrah kami). Sesungguhnya sambutan dan layanan yang kami terima sepanjang berada di rumah akh fazli amat mesra. Makan minum kami semuanya dibiayai oleh akh fazli..Segan juga dibuatnya. Tetapi, bagi keluarga beliau, mereka amat menghormati tetamu. Terima kasih akh!!! Kami dibawa ke beberapa tempat menarik sekitar Bandar alor star. Kami tidak melepaskan peluang ini dengan mengambil gambar2 pemandangan yang menarik,,antaranya, Masjid al-Bukhari..

………………………………………………………………………………..

Kemudian kami berempat(ditambah dengan akh fazli) berangkat ke Kuala Kangsar dengan mengekori kereta Akh Nabil Fikri yang kebetulan datang bersama ibunya ke jitra bagi menghadiri kenduri kahwin. Seperti di alor star, di Kuala Kangsar juga,kami mendapat layanan yang cukup mesra dari keluarga Nabil..Sesungguhnya aku berasa amat selesa dengan layanan daripada keluarga akh Fazli dan Nabil. Moga ALLAH merahmati keluarga mereka..Amin..


………………………………………………………………………………………..
Pada pagi jumaat, Kami kemudiannya menuju ke Tanjung Malim untuk menghantar syazwan(lebih mesra dengan panggilan pok we) ke rumah sewanya.Kemudian kami sempat melihat sekitar kawasan kuala kangsar.


……………………………………………………………….…………………..
Kami kemudian menuju ke Cheras untuk menginap di rumah abang kepada akh Fazli. Beliau juga seperti adiknya, amat mesra dalam melayan kami sebagai tetamunya. Kami menginap di sana selama 2 malam.


…………………………………………………………………………………….
Pagi sabtu kami menuju ke Muzium Shah Alam untuk Perhimpunan Karisma Nasional 2008 dan Karnival Simbiosis Belia dan Masyarakat. Sahabat kami, Hafiz Qayyum, Abd Ghaffar dan Rauhan turut datang ke program ini. Hafiz menaiki bas dari kuantan,, Ghafar kebetulan sedang berada di rumah abangnya yang menuntut di Uitm manakala Rauhan datang dari Melaka bersama adiknya. Sesungguhnya banyak ilmu dan kenalan yang kami dapati sepanjang 2 hari disini. Antara yang dapat aku bertemu ialah akh Zhafri dan Akh Fitri. Akh Zhafri ialah sahabat semasa di kolej Mara Kulim, Kedah manakala Akh Fitri merupakan senior aku semasa aku belajar di KISAS,klang. Semoga segala yang kami dapat semasa program ini akan membantu dalam perjuangan kami di bumi Ipsm kami.

……………………………………………………………………………………..

Pada hari terakhir di sana, kami sempat meronda2 di Putrajaya, Bangi dan DarusSyifa’.. Kami sempat membeli buku karangan Dr Haron Din untuk memudahkan pembelajaran Kuliah Perubatan Islam kami di maktab nanti..

………………………………………………………………………………………

Kami bertolak pada petang ahad iaitu akhir zulhijjjah dan kami membaca doa akhir dan awal tahun di dalam kenderaan.. Sungguh indah perjalanan kami ini!!.. SALAM MAAL HIJRAH KEPADA SEMUA!!!!!!!!!!!!!
Malam itu kami sekali lagi menginap di rumah Nabil di Kuala Kangsar. Esoknya kami meronda sekitar Bandar Kuala Kangsar yang dikenali sebagai Bandar Diraja. Kami sempat menginap di rumah saudaraku di Sayong sebelum membeli sedikit buah tangan di sayong yang terkenal dengan pembuatan Labu Sayong dan Kraftangan. Alhamdulillah, pemilik kedai kraftangan itu bermurah hati menunjukkan demonstrasi pembuatan kraftangan berasaskan tanah liat itu.. Semua ini tidak kami rancang tetapi seolah2 Allah mempermudahkan segala urusan kami.
Terima Kasih YA ALLAH!!!!!!

……………………………………………………………………………………

Pada tengahari itu, kami berangkat pulang ke Kelantan untuk masing2 membawa diri ke destinasi yang dituju. Aku menginap dirumah Saudara Hafiz malam itu dan keseokan paginya menumpang kereta sepupunya untuk pulang ke Terengganu. Di sana layanan yang diterima amatlah mesra. Manakala, Izzat dan abg Fazli menghantar kereta ke rumah baba. Tetapi rupa2 nya baba sekeluarga berada di Cameron Highland.
Aku menumpang kenderaan sepupu hafiz,,iaitu Abang Taqiuddin dan isteri beliau. Aku kagum dengan beliau yang merupakan seorang hafiz Al-Quran dan Berjaya dalam kerjaya beliau. Menurut Hafiz, suara beliau seakan sama dengan Sheikh Abdur Rahman Sudais..
Alhamdulillah,akhirnya aku selamat tiba di rumahku pada kira2 jam6.50 ptg..

…………………………………………………………………………………….

Sesungguhnya Terlalu banyak perkara yang aku dapati sepanjang musafir kali ini,,,Apa yang tidak dapat dilupakan pastinya kenangan indah bersama sahabat2ku,,,,Terima Kasih Sahabat Untuk Ukhwah ini!!!
Dan pastinya Layanan MESRA dari semua pihak sepanjang musafir kami kali ini………..
TERIMA KASIH!!!!!!!!!

…………………………………………………………………………………….

‘APAKAH KAMU TIDAK MELIHAT(BERMUSAFIR) DI MUKA BUMIKU INI, DAN KAMU LIHAT APA YANG BERLAKU KEPADA KAUM2 SEBELUM KAMU………….”

MARILAH BERMUSAFIR DAN MELIHAT KEBESARANNYA!!!!

0 ulasan:

Design by Abdul Munir
Visit Original Post Tas Murah Template