Sabtu, Januari 17, 2009

MURABBI....

MURABBI…..


Hari ini kami(anak usrah Baba) ke Kolej Jaiputra,kota Bharu untuk mengikuti ceramah bertemakan “Pembentukan Murabbi/Naqib”.. Kami seramai 14 orang (8ikhwt dan 6akhwat) bergerak ke rumah baba pada kira-kira 7.30pg. Aku menaiki kereta Nabil bersama akh Fazli.. Manakala,,Afiq dengan Rauhan satu kereta dan Ghafar, Izzat dan Hafiz dengan satu kereta.. Kami menuju ke rumah baba di kubang kerian untuk berkumpul di sana dan memenuhi jemputan baba supaya bersarapan di rumah beliau. Dalam perjalanan ke sana, kami bersembang dan yang paling ‘menarik’,,, Afiq dan Rauhan ‘sesat’ (sori,,best ‘buah langsat??”) … Baba menjamu kami dengan Nasi Lemak untuk sarapan pagi itu..'

Kami kemudian terus bergerak ke kolej Jaiputra. Sebelum ini, Kami semua tidak pernah datang ke Kolej ini..Majlis bermula sekitar jam 9.30 pagi. Penceramah bagi program ini ialah akh Ammar yang dijemput dari Kuala Lumpur. Jumlah peserta agak ramai,,tetapi seperti biasalah,,peserta muslimin pastinya sedikit. Cuma 10 orang sahaja termasuk kami yang seramai 8 orang..

Antara yang dibicarakan sepanjang program ini yang dapat dicoretkan dalam post ini ialah:-
• Ahammiyyah at-Tarbiyyah
 Ciri2 Umat Jahiliyyah
 Al-Jahlu
 Az Dzillu
 Ad Do’fu
 Al Firqotu
• Haraqatul Inqaaz ( Gerakan Penyelamat)
• Tarbiah
 At Tilawah
 At Tazkiyyah
 Ta’limul Islam wal Hikmah

• Fiqh Dakwah
 Dakwah ialah “menyeru manusia kepada Allah dengan hikmah & contoh teladan yang baik serta berbantah dengan cara terbaik agar manusia mengingkari taghut dan beriman kepada Allah supaya manusia bebas dari kegelapan Jahiliyyah kepada cahaya ISLAM..
• Khutuaatud Dakwah
 Bina hubungan
 Memilih
 Tarbiyyah
 Memberi pengarahan


Sesungguhnya banyak input yang dapat kami ambil sepanjang program ini khususnya dalam menjalankan dakwah dan usrah di IP kami. Semoga program seperti ini terus diadakan dari masa ke masa.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Semasa dalam program itu, kami dikejutkan dengan SMS dari baba kepada Akh Fazli.. Baba akan menyambungkan pelajarannya keperingkat pHd dan tidak dapat bersama kami lagi selama 12 minggu. Masing2 terkejut dan bersedih hati. Ini kerana kami masih lagi memerlukan bimbingan dan panduan dari beliau sebagai MURABBI kami semua. Selesai program di sana, kami menuju ke rumah baba. Dalam perjalanan, kami singgah untuk membeli sedikit keperluan dan makan malam. Selesai solat maghrib kami ke rumah baba. Baba seperti biasa,menyambut kami walaupun pada ketika itu,beliau baru sahaja pulang ke rumah beliau. Tidak dapat dinafikan, kami semua merasai ‘sentuhan; dari beliau.
Baba menjelaskan bahawa sebenarnya beliau berat hati untuk menyambung pelajarannya kerana tidak mahu meninggalkan usaha dakwah beliau di kalangan kami dan di IP kami khusunya. Solat Istikharahlah yang membantu beliau membuat pilihan untuk menyambung pelajarannya ini. Sesungguhnya beliaulah contoh MURABBI bagi kami semua.
MOGA ALLAH SENTIASA MERAHMATIMU,,MURABBIKU…
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

How you find ideas for articles, I am always lack of new ideas for articles. Some tips would be great

Design by Abdul Munir
Visit Original Post Tas Murah Template